Γεγονότα ημερολογίου
"Υπερβαίνοντας τα Όρια": Καλλιτεχνικό πρόγραμμα Εθνικής Λυρικής Σκηνής, 2024-25 " |
|||||
|
|||||
|
|||||
Για τις καινούριες παραγωγές του 2024/25, η Εθνική Λυρική Σκηνή προσκαλεί, συνομιλεί και συνδημιουργεί με σπουδαίους σκηνοθέτες, σκηνογράφους, ενδυματολόγους και χορογράφους από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο όπως, μεταξύ άλλων, τους Φανί Αρντάν, Ντμίτρι Τσερνιακόφ, Ροδούλα Γαϊτάνου, Γιάννη Σκουρλέτη – bijoux de kant, Αντρέι Σερμπάν, Χλόη Ομπολένσκι, Κωνσταντίνο Ρήγο, Καγιετάνο Σότο, Γιώργο Σουγλίδη και Πιερ-Αντρέ Βάιτς. Τις παραγωγές θα διευθύνουν διεθνώς αναγνωρισμένοι αλλά και νεότεροι Έλληνες και ξένοι αρχιμουσικοί όπως, μεταξύ άλλων, οι Μίχαελ Χόφστεττερ, Φαμπρίτσιο Βεντούρα, Ζακ Λακόμπ, Πάολο Καρινιάνι, Κωνσταντίνος Τερζάκης, Λουκάς Καρυτινός, Πιερ Τζόρτζιο Μοράντι, Φιλίπ Φορζέ και Ντέρρικ Ίνουι. Μαζί με τους πρωταγωνιστές της ΕΛΣ Δημήτρη Πλατανιά, Τάση Χριστογιαννόπουλο, Τσέλια Κοστέα, Βασιλική Καραγιάννη, Γιάννη Χριστόπουλο, Διονύση Σούρμπη, Τάσο Αποστόλου, Πέτρο Μαγουλά, Γιάννη Γιαννίση, Δημήτρη Τηλιακό στις παραγωγές του 2024/25 θα έχουμε τη χαρά να δούμε και να ακούσουμε διεθνώς καταξιωμένους Έλληνες και ξένους ερμηνευτές όπως, μεταξύ άλλων, τους Κορίν Γουίντερς, Εκατερίνα Σέμεντσουκ, Κάθριν Φόστερ, Βερονίκ Ζανς, Αλεξάντρ Ντυαμέλ, Στανισλάς ντε Μπαρμπεράκ, Αρσέν Σογκομονιάν, Ρικκάρντο Μάσσι, Μυρσίνη Μαργαρίτη και Άννα Στυλιανάκη. Η σεζόν 2024/25 θα ανοίξει με τη μεγάλη διεθνή συμπαραγωγή με το φημισμένο φεστιβάλ όπερας του Αιξ αν Προβάνς και την Εθνική Όπερα του Παρισιού, πάνω σε ένα σπάνιο καλλιτεχνικό στοίχημα: την παρουσίαση σε μια βραδιά των δύο οπερών του Γκλουκ πάνω στον αρχαιοελληνικό μύθο των Ατρειδών, της Ιφιγένειας εν Αυλίδι και της Ιφιγένειας εν Ταύροις, σε σκηνοθεσία του κορυφαίου Ρώσου σκηνοθέτη Ντμίτρι Τσερνιακόφ. Οι καινούριες παραγωγές της σεζόν περιλαμβάνουν τη σπανίως παρουσιαζόμενη όπερα Αλέκο του Ραχμάνινοφ σε σκηνοθεσία της μοναδικής Φανί Αρντάν, τη Δύναμη του πεπρωμένου του Βέρντι –27 χρόνια μετά την τελευταία φορά που την ανέβασε η ΕΛΣ– σε σκηνοθεσία Ροδούλας Γαϊτάνου, το άγνωστο διαμάντι του Σπυρίδωνος Σαμάρα Flora mirabilis σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη και το κύκνειο άσμα του Πουτσίνι Τουραντότ σε σκηνοθεσία Αντρέι Σερμπάν και σκηνικά και κοστούμια της διεθνούς Ελληνίδας Χλόης Ομπολένσκι. Το Μπαλέτο της ΕΛΣ θα παρουσιάσει δύο νέες παραγωγές –τον Τσαϊκόφσκι σε χορογραφία Καγιετάνο Σότο και τη Χρυσή εποχή σε σκηνοθεσία, σκηνικά και χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου–, καθώς και μια αναβίωση του κλασικού μπαλέτου Δον Κιχώτης σε χορογραφία Τιάγκο Μπορντίν. Λαμβάνοντας υπόψη την ισχυρή επιθυμία του κοινού της, η ΕΛΣ αναβιώνει τη σπουδαία συμπαραγωγή της με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου Λουτσία ντι Λαμμερμούρ στην εμβληματική σκηνοθεσία της Κέιτι Μίτσελ, την Μποέμ του σπουδαίου Γκρέιαμ Βικ, τον Πύργο του Κυανοπώγωνα του Θέμελη Γλυνάτση και τον Ριγολέττο της Κατερίνας Ευαγγελάτου. Αναλυτική παρουσίαση Δίπτυχο όπερας Αλέκο – Σεργκέι Ραχμάνινοφ & Ο πύργος του Κυανοπώγωνα – Μπέλα Μπάρτοκ 12, 14, 16, 19, 21, 23 Νοεμβρίου 2024 • Ώρα έναρξης: 19.30 Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος ΕΛΣ – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Μουσική διεύθυνση: Φαμπρίτσιο Βεντούρα Πέντε χρόνια μετά τη μεγάλη επιτυχία της Λαίδης Μάκβεθ του Μτσενσκ, η μοναδική Φανί Αρντάν επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή για να σκηνοθετήσει ένα ακόμα σπουδαίο έργο της Ρωσικής Σχολής, τη μονόπρακτη όπερα Αλέκο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ, σε ένα απρόσμενο δίπτυχο όπερας. Το δεύτερο έργο του διπτύχου είναι η αναβίωση της εξαιρετικά επιτυχημένης παραγωγής του Πύργου του Κυανοπώγωνα του Μπέλα Μπάρτοκ σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση. Διευθύνει ο Φαμπρίτσιο Βεντούρα. Αλέκο (νέα παραγωγή) Σκηνοθεσία: Φανί Αρντάν Σκηνικά: Πιερ-Αντρέ Βάιτς Κοστούμια: Καταρζύνα Λεβίνσκα Φωτισμοί: Σεζάρ Γκοντφρουά Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος Αλέκο: Τάσης Χριστογιαννόπουλος Νεαρός τσιγγάνος: Γιάννης Χριστόπουλος Ζεμφίρα: Μυρσίνη Μαργαρίτη Ένας ηλικιωμένος, ο πατέρας της Ζεμφίρας: Γιάννης Γιαννίσης Γνωστός κυρίως για τα συμφωνικά του έργα και τα έργα για πιάνο, ο Ρώσος συνθέτης Σεργκέι Ραχμάνινοφ συνέθεσε επίσης τρεις όπερες. Η πρώτη από αυτές, ο μονόπρακτος Αλέκο, γράφτηκε το 1892 και βασίζεται στο ποίημα Οι τσιγγάνοι του Αλεξάντρ Πούσκιν. Η όπερα γράφτηκε με αφορμή την αποφοίτηση του Ραχμάνινοφ από το Ωδείο της Μόσχας, σε ηλικία μόλις 19 ετών. Το αποτέλεσμα εκτιμήθηκε ιδιαίτερα και το έργο τιμήθηκε με το Χρυσό Μετάλλιο. Έναν χρόνο αργότερα πρωτοπαρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία από το Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας χάρη στην υποστήριξη του Τσαϊκόφσκι. Το 1899, με αφορμή τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Πούσκιν, ο Αλέκο παρουσιάστηκε εκ νέου στην Αγία Πετρούπολη με τον τότε ακόμα νέο αλλά αργότερα περίφημο βαθύφωνο Φιοντόρ Σαλιάπιν στον κεντρικό ρόλο. Χάρη στη δική του ερμηνεία το έργο εντάχθηκε στο ρεπερτόριο των λυρικών θεάτρων όλου του κόσμου. Για το πρώτο ανέβασμα του αριστουργήματος του Ραχμάνινοφ στην Ελλάδα, η Εθνική Λυρική Σκηνή προσκάλεσε την κορυφαία μορφή του γαλλικού σινεμά και θεάτρου Φανί Αρντάν να υπογράψει τη σκηνοθεσία. Μαζί της ο Πιερ-Αντρέ Βάιτς στα σκηνικά –γνωστός από την πολυετή συνεργασία του με τον Ολιβιέ Πυ– και η βραβευμένη ενδυματολόγος Καταρζύνα Λεβίνσκα. Τον Αλέκο ερμηνεύει ο διεθνής Έλληνας βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος και μαζί του οι πρωταγωνιστές της ΕΛΣ Γιάννης Χριστόπουλος, Μυρσίνη Μαργαρίτη, Γιάννης Γιαννίσης. Ο πύργος του Κυανοπώγωνα (αναβίωση) Σκηνοθεσία: Θέμελης Γλυνάτσης Σκηνικά, κοστούμια: Λέσλι Τράβερς Κινησιολογία: Κατερίνα Γεβετζή Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου Προβολές: Μάριος Γαμπιεράκης, Χρυσούλα Κοροβέση Ηχητικός σχεδιασμός: Τάσος Τσίγκας Κυανοπώγωνας: Τάσος Αποστόλου Ιουδίθ: Βιολέττα Λούστα Σπάνιας συμπύκνωσης και συναισθηματικής έντασης, η όπερα του Μπάρτοκ περιλαμβάνει μόλις δύο χαρακτήρες, τον Κυανοπώγωνα και την πιο πρόσφατη σύζυγό του, την Ιουδίθ. Το συμβολιστικό κείμενο του Μπέλα Μπαλάζ έδωσε την ευκαιρία στον Μπάρτοκ να συνθέσει μια Καλλιτεχνικό Πρόγραμμα ΕΛΣ 2024/25 5 από τις πιο εντυπωσιακές παρτιτούρες του, αξιοποιώντας τα ηχοχρώματα των οργάνων μιας εξαιρετικά μεγάλης ορχήστρας, η οποία περιλαμβάνει έως και τον επιβλητικό ήχο του εκκλησιαστικού οργάνου, και η οποία αποτυπώνει με απίστευτη δύναμη καθεμία από τις μυστηριακές εικόνες του έργου. O Θέμελης Γλυνάτσης στην παραγωγή που υπέγραψε το 2023 με ιδιαίτερη επιτυχία επέλεξε για τα δύο πρόσωπα του έργου ένα σύμπαν πολλαπλών πραγματικοτήτων, ψυχικών τραυμάτων, κρυμμένων αναμνήσεων και ανοίκειων χώρων, σε μια εντυπωσιακή σκηνική εγκατάσταση όπου ο πύργος στον οποίο διαδραματίζεται η ιστορία αναδεικνύεται ως ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο παλίμψηστο τόπων. Στον ρόλο του τίτλου ο διεθνώς αναγνωρισμένος βαθύφωνος της ΕΛΣ Τάσος Αποστόλου, ενώ στον ρόλο στης Ιουδίθ η υψίφωνος Βιολέττα Λούστα. Χορηγός παράστασης: Metlen Μέγας Δωρητής ΕΛΣ: Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) Μπαλέτο • Αναβίωση Δον Κιχώτης Τιάγκο Μπορντίν, Μαριύς Πετιπά / Λούντβιχ Μίνκους 5, 7, 8, 15, 20, 22, 24, 26, 28 Δεκεμβρίου 2024 Ώρα έναρξης: 19.30 (Κυριακή & παραμονή Χριστουγέννων: 18.30) Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος ΕΛΣ – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Μουσική διεύθυνση: Στάθης Σούλης Χορογραφία: Τιάγκο Μπορντίν, βασισμένη στη χορογραφία του Μαριύς Πετιπά Σκηνικά: Γιώργος Σουγλίδης Κοστούμια: Μαίρη Κατράντζου Animation: Ειρήνη Βιανέλλη Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας Με την Ορχήστρα, τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής H σεζόν 2024/25 για το Μπαλέτο της ΕΛΣ ανοίγει με ένα από τα πιο διάσημα μπαλέτα όλων των εποχών, του Δον Κιχώτη του Λούντβιχ Μίνκους, στην εντυπωσιακή παραγωγή του Τιάγκο Μπορντίν, ο οποίος αναβιώνει δημιουργικά την κλασική χορογραφία του Μαριύς Πετιπά. Τα σκηνικά υπογράφει ο καταξιωμένος σκηνογράφος Γιώργος Σουγλίδης, τα κοστούμια η διεθνής Ελληνίδα fashion designer Μαίρη Κατράντζου, τον σχεδιασμό του animation η Ειρήνη Βιανέλλη και τους φωτισμούς ο Χρήστος Τζιόγκας. Ο Δον Κιχώτης είναι ένα από τα σημαντικότερα και πιο δημοφιλή έργα του κλασικού ρεπερτορίου του μπαλέτου. Μέσα από τη μοναδική μουσική του Μίνκους, η χορογραφία περιγράφει μια ιστορία για τα υψηλά ιδανικά του ιπποτισμού που συγκινεί διαχρονικά συνδυάζοντας κωμικά και ρομαντικά στοιχεία. O Δον Κιχώτης βασίζεται σε επεισόδια από το διάσημο μυθιστόρημα του Μιγκέλ ντε Θερβάντες (1547-1616), που εκδόθηκε σε δύο τόμους, το 1605 και 1615 αντίστοιχα. Η υπόθεση του μπαλέτου αντλεί κυρίως από τον δεύτερο τόμο και επικεντρώνεται στον θυελλώδη έρωτα της Κιτέριας –Κίτρι στο μπαλέτο– με τον κουρέα Μπαζίλιο. Ο Αυστριακός συνθέτης Λούντβιχ Μίνκους μελέτησε μουσική στη Βιέννη και ήδη στα είκοσί του χρόνια έπαιζε βιολί, συνέθετε και διηύθυνε ορχήστρες. Λίγα χρόνια μετά τη μετανάστευσή του στη Ρωσία ορίστηκε επιθεωρητής των ορχηστρών των αυτοκρατορικών θεάτρων της Μόσχας. Ο Μαριύς Πετιπά ταξίδεψε σε μικρή ηλικία στην Ισπανία, όπου γοητεύτηκε ιδιαίτερα από τους παραδοσιακούς χορούς της. Στον Δον Κιχώτη του ο Πετιπά επιχειρεί να μεταφέρει τις εικόνες και τα χρώματα της Ισπανίας, αποδίδοντας εξαιρετικά τη χορευτική της παράδοση μέσα από τη χορογραφία του. Ο καρπός της συνεργασίας των Μίνκους – Πετιπά σημείωσε από την πρώτη στιγμή τεράστια επιτυχία, με αποτέλεσμα την καθιέρωση του Δον Κιχώτη ως ενός διαχρονικού αριστουργήματος του παγκόσμιου ρεπερτορίου του μπαλέτου. Όπως σημειώνει ο Τιάγκο Μπορντίν: «Μπορεί κανείς να βιώσει αυτήν την ιστορία μέσα από τα μάτια των κεντρικών ηρώων αλλά και μέσα από τους χωρικούς, τους ταυρομάχους, τους Τσιγγάνους και τις νύμφες. Έχει πολλή παντομίμα, χορούς ισπανικού χαρακτήρα, και επίσης την κλασική σκηνή του ονείρου. Ελπίζω να απολαύσετε το μπαλέτο με αυτήν την ιστορία, που το κεντρικό της θέμα για μένα είναι ένα: Στο τέλος πάντα νικάει η αγάπη». Χορηγός παράστασης: Prodea Μέγας Δωρητής ΕΛΣ: Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ). Όπερα • Αναβίωση Μποέμ Τζάκομο Πουτσίνι 21, 27, 29, 31 Δεκεμβρίου 2024 & 2, 5 Ιανουαρίου 2025 Ώρα έναρξης: 19.30 (Κυριακή & παραμονή Πρωτοχρονιάς: 18.30) Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος ΕΛΣ – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Μουσική διεύθυνση: Ζακ Λακόμπ Σκηνοθεσία: Γκρέιαμ Βικ Αναβίωση σκηνοθεσίας: Κατερίνα Πετσατώδη Σκηνικά, κοστούμια: Ρίτσαρντ Χάντσον Κινησιολογία: Ρον Χάουελ Φωτισμοί: Τζουζέππε ντι Ιόριο Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου Στους βασικούς ρόλους οι Γιάννης Χριστόπουλος, Βασιλική Καραγιάννη, Νίκος Κοτενίδης, Δανάη Κοντόρα Για έξι παραστάσεις από τις 21 Δεκεμβρίου 2024 έως και τις 5 Ιανουαρίου 2025 επιστρέφει στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος η σπαρακτική Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι. Η υπόθεση αφορά τον έρωτα ανάμεσα στον ποιητή Ροντόλφο και τη ράφτρα Μιμή με φόντο το παγωμένο χριστουγεννιάτικο Παρίσι, από τη στιγμή που συναντιούνται έως τον θάνατό της από φυματίωση. Η Μποέμ συχνά αναφέρεται ως η απόλυτη όπερα, καθώς συνδυάζει υπέροχο θέαμα, συγκινητική ιστορία, ακραία συναισθήματα και μοναδική μουσική. Τα περισσότερα λυρικά θέατρα θεωρούν την Μποέμ το πιο κατάλληλο έργο για την πρώτη γνωριμία ενός νέου θεατή με τον κόσμο της όπερας. Στην Μποέμ ο Πουτσίνι με τη συγκλονιστική μουσική του περιγράφει όλη την παλέτα των συναισθημάτων – από τον μεγάλο έρωτα, τη χαρά, την ανεμελιά ως την προδοσία, την απόγνωση και τον πόνο της απώλειας. Στη σκηνοθεσία του σπουδαίου Βρετανού σκηνοθέτη Γκρέιαμ Βικ, η ιστορία της παρέας των νεαρών μποέμ καλλιτεχνών μεταφέρεται από το Παρίσι του 19ου αιώνα στην Αθήνα του 21ου, σε μια παράσταση ορόσημο για το ελληνικό λυρικό θέατρο. «Επιχειρήσαμε να ξεδιπλώσουμε την ουσία του έργου, ώστε να υπάρχει κάτι το οικουμενικό που θα ταιριάζει σε κάθε εποχή. Όχι τόσο ως διαχρονικότητα όσο ως διαπίστωση ότι η ανθρωπότητα δεν αλλάζει ποτέ· ο θάνατος θα είναι πάντα θάνατος, η φτώχεια θα είναι φτώχεια και οι φοιτητές θα είναι φοιτητές», υπογραμμίζει ο σκηνοθέτης που συνδέθηκε με τον πειραματισμό, την αναζήτηση και την κατάρριψη των κλισέ που συνοδεύουν τη λυρική τέχνη. Στη διανομή συναντούμε καταξιωμένους και νεότερους πρωταγωνιστές όπως, μεταξύ άλλων, τους Γιάννη Χριστόπουλο, Βασιλική Καραγιάννη, Νίκο Κοτενίδη, Δανάη Κοντόρα. Μεγάλος Χορηγός: ΔΕΗ Μέγας Δωρητής ΕΛΣ: Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) |