Γεγονότα ημερολογίου
Το Φεστιβάλ Συνοικισμός, 22-30.6, σηκώνει αυλαία με ιστορίες από την ιδιαίτερη ιστορία της Ελευσίνας |
|||||
|
|||||
|
|||||
«Το Φεστιβάλ Συνοικισμός είναι ένας από τους βασικούς θεσμούς παρακαταθήκης που στοχεύει να δημιουργήσει το πρόγραμμα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για πόλη της Ελευσίνας: ένα διεθνές φεστιβάλ σύγχρονων παραστατικών τεχνών, στο οποίο αποκρυσταλλώνονται η φιλοσοφία, οι κεντρικές αξίες και η μεθοδολογία της Μετάβασης στην Euphoria, της προσπάθειάς μας, δηλαδή, να επαναπροσδιορίσουμε τη μορφή και το περιεχόμενο της δημόσιας κουλτούρας σήμερα. Ο τρόπος που υιοθετούμε προς αυτή την κατεύθυνση σχετίζεται με μία διπλή ενσωμάτωση: την ενσωμάτωση της τέχνης στη σύγχρονη κοινωνία και την ενσωμάτωση του κοινού στις σύγχρονες παραστατικές τέχνες. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι προσανατολιζόμαστε σε έργα ερευνητικού χαρακτήρα, με έντονο το στοιχείο του ντοκουμέντου. Επίσης, σε έργα που επαναπροσδιορίζουν τη σχέση δημιουργού και θεατή, εστιάζοντας στη βιωματική εμπειρία. Τέλος, σε έργα που είναι προϊόντα συνδημιουργίας του καλλιτέχνη με την κοινότητα» λέει η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Κέλλυ Διαπούλη. H δεύτερη έκδοση του «Φεστιβάλ Συνοικισμός 2019» έρχεται να επιβεβαιώσει τη στενή σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην ιδιαιτερότητα της γειτονιάς του Συνοικισμού της Ελευσίνας με την προσπάθεια της Ελευσίνα 2021 Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης να επαναπροσδιορίσει τη σχέση δημιουργού και θεατή. Η ιστορικότητα της περιοχής (γειτονιά προσφύγων από την Μικρασία το 1922) συνδέεται άμεσα με το φετινό κυρίαρχο θέμα του Φεστιβάλ που είναι η Ιστορία. Η προσπάθεια των καλλιτεχνών και της ομάδας παραγωγής της «Ελευσίνα 2021-Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» είναι ακριβώς να δημιουργηθούν έργα βιωματικού χαρακτήρα που θα ορίσουν ξανά μέσα από τις προσωπικές μαρτυρίες την ιστορικότητα, αλλά και την επικαιρότητα ζητημάτων όπως η μετανάστευση ή οι προσφυγικές ροές. «Στην περσινή πρώτη έκδοση του Φεστιβάλ Συνοικισμός, το ζήτημα της μετανάστευσης και των προσφυγικών ροών προς την Ευρώπη ήταν κυρίαρχο, όχι γιατί είναι “της μόδας”, αλλά γιατί είναι ένα από τα βασικά φαινόμενα – αν όχι το βασικότερο – που θα διαμορφώσει τις ευρωπαϊκές κοινωνίες των επόμενων δεκαετιών. Φέτος, το ίδιο ζήτημα παραμένει κεντρικό, αλλά προσεγγίζεται υπό το πρίσμα της Ιστορίας.» τονίζει η κ. Διαπούλη. Από την πλευρά τους, οι κάτοικοι της γειτονιάς του Συνοικισμού δείχνουν μια έντονη αναμονή και προσμονή για την έναρξη του Φεστιβάλ, καθώς η συμμετοχή τους είναι για αυτούς καθοριστικής σημασίας αλλά και σημαντική ως προς την ανανοηματοδότηση της δικής τους προσωπικής ιστορίας. Στο πλαίσιο αυτό, μια σειρά από ξένους και Έλληνες καλλιτέχνες θα παρουσιάσουν από τις 22 έως τις 30 Ιουνίου, στο Φεστιβάλ Συνοικισμός, έργα που «διαπραγματεύονται» την ιστορία, μέσα από ένα διεθνές φεστιβάλ σύγχρονων παραστατικών τεχνών που μετατρέπει την ιδιαίτερη γειτονιά του Συνοικισμού της Ελευσίνας σε εφήμερη καλλιτεχνική σκηνή, με έργα βιωματικού χαρακτήρα. Η αυλαία ανοίγει με την περιπατητική παράσταση «Διαδρομές στις Ρίζες #3», της Ασπασίας-Μαρίας Αλεξίου, κατά τη διάρκεια της οποίας οι κάτοικοι του Συνοικισμού αυτοσυστήνονται και ξεναγούν τους θεατές στα στενά σοκάκια της γειτονιάς και στις προσωπικές τους διαδρομές. Το φεστιβάλ δημιουργεί ένα διάλογο ανάμεσα σε Έλληνες και διεθνείς ανερχόμενους καλλιτέχνες που ξεχωρίζουν για την ιδιαίτερη γραφή τους. Η Τάνια Ελ Χούρι (Tania El Khoury) από το Λίβανο παρουσιάζει τις βιωματικές εγκαταστάσεις «Οι Κήποι Μιλούν» και «Πείτε Μου Τι Μπορώ Να Κάνω», η Ντέμπορα Πίρσον (Deborah Pearson) από τον Καναδά την παράσταση-ντοκουμέντο «Ιστορία, Ιστορία, Ιστορία» και η κολεκτίβα Dictaphone Group επίσης από το Λίβανο τη βιωματική εγκατάσταση «Ουδέν Προς Δήλωση». Από την Ελλάδα, το φεστιβάλ παρουσιάζει τρεις πρωτότυπες παραγωγές: τη site-specific παράσταση «Ε_ΦΥΓΑ Μικρασία» της Γιολάντας Μαρκοπούλου, την «Ιστορία Ενός Αιχμαλώτου» του Στρατή Δούκα σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Μιστριώτη και το “Motor Way 6” της Εύης Καλογεροπούλου. Δίπλα στις νέες αυτές αναθέσεις του φεστιβάλ παρουσιάζονται η βιντεο-εγκατάσταση του Φίλιππου Κουτσαφτή «Οι Ελευσίνιοι», που περιλαμβάνει μαρτυρίες κατοίκων του Συνοικισμού από τα γυρίσματα της «Αγέλαστου Πέτρας» και η παράσταση της ομάδας Hatari «Αϊτή, μια περφόρμανς για την Ιστορία». Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα πλαισιώνεται από μια σειρά παράλληλων δράσεωνπου στοχεύουν να ενδυναμώσουν τους επαγγελματίες των παραστατικών τεχνών. Ειδικότερα, διοργανώνεται ένα δεκαήμερο Εργαστήριο Κριτικής με τη Δηώ Καγγελάρη για νέους και ανερχόμενους θεατρολόγους, ιστορικούς τέχνης και δημοσιογράφους. Στο πλαίσιο της δράσης «Προορισμός Ελευσίνα – Αθήνα», σε συνεργασία με το γαλλικό οργανισμό ONDA, δεκαπέντε καλλιτεχνικοί διευθυντές θεάτρων και φεστιβάλ από τη Γαλλία επισκέπτονται το φεστιβάλ για να γνωρίσουν τη σύγχρονη ελληνική σκηνή και να αναπτύξουν συνεργασίες με Έλληνες καλλιτέχνες. Το ΙΕΤΜ Campus είναι ένα διεθνές θερινό σχολείο για υπευθύνους παραγωγής αναφορικά με το πώς δουλεύει κάποιος στη διεθνή σκηνή (διεθνείς περιοδείες, συμπαραγωγές και χρηματοδοτήσεις). Η δράσηΑναγνώσεις Φεστιβάλ σε συνεργασία με το Festival Academy του European Festivals Associationπροσφέρει κατάρτιση από καταξιωμένους καλλιτεχνικούς διευθυντές διεθνών φεστιβάλ σε ζητήματα επιμέλειας καλλιτεχνικών διοργανώσεων. Τέλος, στο πλαίσιο της δράσης Καφενείο Η Β(β)ουλή, οι κάτοικοι της Ελευσίνας γίνονται διαμεσολαβητές του έργου των καλλιτεχνών που φιλοξενεί το φεστιβάλ και τους παρουσιάζουν στο ευρύ κοινό. Κεντρικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα– «Διαδρομές στις Ρίζες #3» της Ασπασίας-Μαρίας Αλεξίου Παράλληλο πρόγραμμαΠρογράμματα Ανάπτυξης Ικανοτήτων για τους Επαγγελματίες του Καλλιτεχνικού Χώρου Πηγή: https://www.elculture.gr/blog/article/festival-sunoikismos-2019/ |